Armstrækninger Begynder

Armstrækninger (blandt mange desværre kaldet armbøjninger) er en klassisk øvelse, som de fleste kender, men alligevel oftest udfører forkert. Faktisk er der mange meninger om hvordan de skal udføres og i denne video vil jeg vise dig, hvordan jeg mener du får mest ud af øvelsen.

Fordelen ved armstrækninger

En af de store fordele ved armstrækninger er, at de gør det muligt at træne skulder og bryst på en bevægelsesmæssig naturlig måde, da øvelsen tillader skulderen (og skulderbladene) at bevæge sig mere frit i pressebevægelsen (sammenlignet med f.eks. bænkpres, hvor de ligger "fastlåst"). Derfor rammer armstrækninger også skulderledets små stabiliserende muskler, som i nogle programmer kan ende med at blive overset.

Flyt stresset

Ved at ændre din håndstand, kan du flytte stresset. Du kan flytte fokus mere til triceps ved at føre albuerne ind til kroppen og samtidig placere hænderne tættere på hinanden (som i smalt bænkpres). Denne form for armstrækninger er velegnede til at klemme det sidste ud af triceps eller som opvarmning til dine primære triceps-øvelser. Tager du derimod et bredt greb (og evt. albuerne mere ud, 30-40 grader) i din armstrækning flyttes fokus mere til brystet.

Hvis du oplever håndledssmerter i forbindelse med øvelsen kan du bruge såkaldte armstrækningshåndtag eller en almindelig håndvægt. Hvis du ikke har adgang til nogle af disse er det også en mulighed at tage dine armstrækninger på knoerne i stedet for håndfladen - husk dog at lægge noget beskyttende mellem dine knoer og det hårde gulv. Eller bliv mere hårdhudet naturligvis.

Når du er blevet for stærk til almindelige armstrækninger, kan du tilføje vægt på ryggen.

Poul Haackers billede

Hej, jeg er Poul Haacker

Poul Haackers billede
I 2013 blev jeg færdig som fysioterapeut. Fysioterapien hjælper mig at tilføje nye vinkler på det arbejde, jeg startede i 1999 da jeg begyndte i fitness branchen. Jeg har lagt tusindvis af programmer som instruktør. Siden 2001 har jeg trænet alt fra motionister til elite-atleter inden for mang... Læs mere