Introduktion til kosttilskud: Kulhydrat Begynder

Når folk taler om kosttilskud, går snakken ofte på proteinpulver, vitaminpiller og fiskeolie. Det kan dog være en god idé at supplere med kulhydrat af flere årsager. I denne video forklarer jeg kort om nogle af fordelene ved kulhydrat som kosttilskud.

Formålet med kulhydrat-tilskud

Kulhydrat indtages typisk med formålet at enten at fylde glykogendepoterne efter træning eller holde dem fyldte. Det hjælper på restitutionen og præstationsevnen. Dette gør sig gældende både i styrkebetonede sportsgrene som kuglestød, vægtløftning og styrkeløft, hvor du ønsker at bibeholde og opbygge muskelmasse, men også i udholdenhedssport som cykling og løb, hvor energiniveau og -depoter er alfa og omega for præstationen. Kulhydrat er for kroppen hvad benzin er for bilen - det er vores brændstof.

To typer af kulhydrat-pulver

Man supplerer typisk med to typer kulhydrat. Enten dextrose (druesuker), som er sød i smagen eller maltodextrin, som er mere neutral i smagen og optages lidt hurtigere. Efter træning er det en god idé, at indtage det sammen med protein - enten kan du selv blande ellers er weight gainer en fin løsning. Men husk - det er blot kosttilskud og kan ikke erstatte en god, sund og varieret kost.

Jacob Beermanns billede

Hej, jeg er Jacob Beermann

Jacob Beermanns billede
Jeg hjælper mine kunder med at opnå deres mål på en sikker og motiverende måde. Mange af mine kunder ønsker at få bedre teknik eller blive stærkere og det er i høj grad min spidskompetence. Uanset om du træner i det lokale træningscenter fordi du synes det er sjovt, om du konkurrerer i st... Læs mere