Kropshævninger Begynder

Tags:

I denne video gennemgår jeg hvordan du laver kropshævninger - oftest kaldet pullups (overhånd) eller chinups (underhånd). Det er en klassisk træningsøvelse udført med kropsvægt og kan derfor laves mere eller mindre overalt.

Det træner kropshævninger

I videoen giver jeg dig gode råd til teknik og fortæller samtidigt om de typiske begynderfejl. Kropshævninger træner primært den brede rygmuskel (latissimus dorsi), men vil også - afhængigt af grebet - træne dine biceps, den øvre del af ryggen og dine bagskuldre. Den brede rygmuskel er på dansk også kendt som "vinger".

Hvis du gerne vil have mere fokus på biceps, skal du køre med smal underhåndsgreb - dvs. chinups. Hvis du vil have mere fokus på den øverste del af ryggen, så skal du bruge et bredt overhåndsgreb - dvs. pullups.

Kom godt igang

I starten kan det godt være, at du ikke kan tage en helt gentagelse. Så kan du enten benytte en dedikeret "hjælpemaskine", som fjerner noget af belastningen - hvis dit træningscenter altså har sådan en. Ellers kan du benytte dig af en elastik, som vil gøre løftere lettere i bunden og hjælpe dig op. Der er også nogle, som oplever at deres grebsstyrke ikke er god nok til at lave flere gentagelser i træk, men det vil udvikle sig, hvis du blot fortsætter over en periode.

Denne video er optaget i The Gym på Østerbro i København.

Jacob Beermanns billede

Hej, jeg er Jacob Beermann

Jacob Beermanns billede
Jeg hjælper mine kunder med at opnå deres mål på en sikker og motiverende måde. Mange af mine kunder ønsker at få bedre teknik eller blive stærkere og det er i høj grad min spidskompetence. Uanset om du træner i det lokale træningscenter fordi du synes det er sjovt, om du konkurrerer i st... Læs mere