Mobilitet i overkroppen med 6 øvelser Begynder

Mange fokuserer meget på træning af overkroppen og det uden at have opvarmning som en fast del af programmet. Det kan skabe problemer især for skulderen, hvor skader gør det svært at opnå de ønskede resultater med træningen. Opvarmning behøver ikke at tage lang tid og virker både skadesforebyggende og præstationsfremmende.

Med mange stillesiddende timer, har mange desværre en dårlig kropsholdning og manglende kontrol over skulderbladene. Derfor er det udover bryst og skulder især vigtigt at fokusere på serratus anterior og rhomboideus under opvarmningen.

I opvarmningen køres øvelserne efter hinanden uden pause med 8 gentagelser i hver, så du får pulsen op. Kør gerne 2 sæt af hver øvelse.

6 øvelser for øget mobilitet

1. Wallslides - for at aktivere skulderbladenes funktion. Kan udføres både stående og liggende med fokus på ikke at løfte lænden eller armene.

2. Band pullaparts eller facepull hvis du ikke har bands - for at aktivere rhomboideus, gerne med suppineret greb for at ramme rhomboideus bedst. (Proneret greb rammer mere den nedre del af trapezius)

3. Scapula pushups - for at aktivere og styrke serratus anterior. Kan eventuelt laves som pushup+, men fokus er toppen

4. En circuit af 4 øvelser med lette vægte uden pause imellem: Lateral Raise --> Skulderpres --> Rear Lateral Raise --> Flyes - for at varme skulder og bryst op

5. Ekstern rotation med håndvægt, vægtskive eller cuban press - for at varme skuldre op og aktivere rotatormanchetten

6. Broomstick Dislocations - for at mobilisere skuldrene

Prøv også denne opvarmning for underkroppen.

Jacob Beermanns billede

Hej, jeg er Jacob Beermann

Jacob Beermanns billede
Jeg hjælper mine kunder med at opnå deres mål på en sikker og motiverende måde. Mange af mine kunder ønsker at få bedre teknik eller blive stærkere og det er i høj grad min spidskompetence. Uanset om du træner i det lokale træningscenter fordi du synes det er sjovt, om du konkurrerer i st... Læs mere